Uiteraard doen wij altijd ons uiterste best om u naar volledige tevredenheid te behandelen en te woord te staan, maar er kan altijd iets spelen wat niet naar uw volledige tevredenheid gaat. Wanneer dit het geval is, vragen wij u om in eerste instantie met de betreffende therapeut in gesprek te gaan. Wanneer dit om welke reden dan ook niet mogelijk of wenselijk is, kunt u natuurlijk ook in gesprek gaan met een van onze andere collega’s.
Wij hopen dat het niet nodig is, maar mocht u met dit gesprek niet tot een werkbare oplossing komen, dan is er ook een mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen via onze klachtenregeling bij het KNGF waarbij wij aangesloten zijn.
Landelijke klachtenregeling KNGF
Heeft u een klacht over de behandeling van uw fysiotherapeut of bent u ontevreden over de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat? Dan is het mogelijk om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie.
Eerst in gesprek met uw fysiotherapeut
Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut of contact op te nemen met de praktijk waar uw fysiotherapeut werkt. Vindt u het moeilijk om uw probleem in een gesprek aan de orde te stellen, dan kunt u iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid of iemand die u vertrouwt.
Wanneer u er samen na dit gesprek niet tot een bevredigende uitkomst komt en er ook echt geen uitzicht is om tot elkaar te komen, kunt u contact opnemen met de Klachtencommissie fysiotherapie van het KNGF waar de meeste fysiotherapie praktijken bij aangesloten zijn. De klachtencommissie is een onafhankelijke commissie. Zij beoordeelt klachten tegen fysiotherapeuten of medewerkers die voor hem werken. Via de klachtencommissie kan op uw verzoek een externe bemiddelaar worden ingeschakeld. Die gaat dan proberen om de klacht tussen u en uw fysiotherapeut op te lossen. U kunt via de website https://defysiotherapeut.com/klachtenregeling/ een klacht indienen via het daar te vinden KNGF meldformulier klachten, of via:
Klachtencommissie van het KNGF
Secretaris Klachtencommissie KNGF
Postbus 248, 3800 AE Amersfoort
T: 033- 467 29 00 (u wordt doorverbonden)
e-mail: klachtenregeling@kngf.nl
Na ontvangst van uw klacht wordt eerst gecontroleerd of zij deze kunnen behandelen. zij bekijken onder andere of de fysiotherapeut (of de praktijk waar hij/zij werkzaam is), is aangesloten bij de klachtenregeling en of u gerechtigd bent om een klacht in te dienen. Zo nodig vragen we zij om aanvullende informatie.
Als zij de klacht gaan behandelen dan neemt een onafhankelijke klachtenfunctionaris contact met u op. Deze klachtenfunctionaris kan u zo nodig ondersteunen bij het indienen van de klacht en bemiddelt tussen u en de fysiotherapeut. Het doel is om op een laagdrempelige manier een oplossing voor uw klacht te vinden. De klachtenfunctionaris zal u vragen om de klacht verder toe te lichten en legt uit hoe de bemiddeling verder verloopt. Daarna neemt de klachtenfunctionaris telefonisch contact op met de betreffende fysiotherapiepraktijk en legt uw verhaal voor. Met de reactie hierop komt de klachtenfunctionaris weer bij u terug, en dat proces herhaalt zich totdat alle standpunten over en weer bekend zijn. De klachtbehandeling wordt afgesloten met een schriftelijke verklaring van de fysiotherapeut. In dit eindoordeel geeft de fysiotherapeut aan tot welke conclusies de klacht heeft geleid en welke beslissingen hij heeft genomen, of er maatregelen worden getroffen en op welke termijn. Bent u hier tevreden mee dan wordt de klachtbehandeling afgesloten. In de meeste gevallen vinden klager en fysiotherapeut samen een bevredigende oplossing voor de klacht.
In het Reglement Klachtenregeling Fysiotherapie is meer informatie te vinden over de procedure.
Bent u niet tevreden over de geboden oplossing of de afhandeling van de klacht? Dan kunt u binnen één jaar na ontvangst van het schriftelijke oordeel van de fysiotherapeut uw geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie. Voorwaarde is dat de gebeurtenis waarover u klaagt niet langer dan 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Onder ‘Geschillencommissie Fysiotherapie’ ( Geschillencommissie Fysiotherapie - de Fysiotherapeut ) leest u hoe u een geschil kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie.